MC Körkort
Såhär ser vägen till ditt MC Körkort ut
Steg 1
Risk 1 Motorcykel
Riskettan MC som den även kallas måste du genomföra innan ditt teoriprov. De är en obligatorisk utbildning som syftar till att öka medvetenheten om risker och säkerhet vid motorcykelkörning.
Under denna utbildning behandlas ämnen som trafikregler, körteknik, riskfaktorer och attityder som är viktiga för att kunna köra MC på ett säkert sätt.
Målet är att ge dig som en grundläggande förståelse för de risker som är förknippade med att köra motorcykel och att utveckla din egna förmåga att fatta säkra beslut i trafiken.
Vi rekommenderar dig att boka denna utbildning via vår samarbetspartner,
Steg 2
Risk 2 Motorcykel
Risk 2 MC som egentligen heter riskutbildning del 2 motorcykel är en fortsättning på den obligatoriska riskutbildningen och som fokuserar på att vidareutveckla förarens kunskaper och färdigheter inom motorcykelkörning. Utbildningen innehåller praktiska moment där du får öva på avancerad körteknik och hantering av olika situationer. Det kan inkludera övningar som bromsning, kurvtagning, undanmanövrar och att köra i olika väderförhållanden. Målet är att stärka din förmåga att hantera utmanande situationer och öka säkerheten på vägen genom att förbättra din körteknik och riskmedvetenhet.
Vi rekommenderar dig att boka denna utbildning via vår samarbetspartner,
Steg 3
Teoriprov MC
Som vi tidigare nämnt så ska risk 1 MC samt risk 2 MC vara godkända innan du kan utföra ditt teoriprov på Trafikverket. Du kan däremot boka teoriprov men tänk på att risk 1 samt risk 2 MC ska vara godkända innan.
För att även få utföra teoriprovet måste du inneha ett körkortstillstånd. Klicka på denna länk och påbörja din ansökan som är gratis om du inte redan gjort det,
Teoriprovet består av 70 frågor totalt. 5 av dessa frågor slumpas bort, oavsett om du svarat rätt eller fel på frågan. Av kvarvarande 65 frågor får du ha 13 fel. Har du 52 rätt är du alltså godkänd.
Teoriprovet omfattar dessa 5 områdena:
- Fordonskännedom och manövrering
- Miljö
- Trafiksäkerhet
- Trafikregler
- Personliga förutsättningar
Via vår samarbetspartner kan du köpa teori app som ger dig kunskaper inom alla områden där du även kan utföra obegränsat med tester,
Steg 4
Uppkörning MC
Till din MC uppkörning har du möjlighet att köra med din egna alltså privata som du övat på eller den du hyr av oss. Motorcykeln ska uppfylla alla allmänna krav och vara i ett gott skick.
Körprovet består av tre olika delar som presenteras här nedanför
Del 1 – Man utför en del av den fullständiga säkerhetskontrollen
Del 2 – Består av manöverprov
Del 3 – Då kör man ute i trafik
Steg 5
Säkerhetskontroll
En säkerhetskontroll på motorcykeln är viktig för att säkerställa att motorcykeln är i gott skick och att alla säkerhetsrelaterade komponenter fungerar som de ska. Genom att regelbundet genomföra säkerhetskontroller kan man upptäcka eventuella problem eller felaktigheter i motorcykeln innan de kan leda till farliga situationer på vägen. Säkerhetskontrollen kan omfatta att kontrollera däckens tillstånd och lufttryck, bromsarnas funktion, belysningssystemet, speglar, styrdämpare, kedja eller drivrem, och andra viktiga delar av motorcykeln. Genom att göra regelbundna säkerhetskontroller kan man bidra till att öka sin egen och andras säkerhet på vägen.
Kolla in videon från Trafikverket som förklarar allt här.
Manöverprovet
Det är viktigt att man komma väl förbered inför sitt prov. Här utmanas man att uppvisa att man är ett med motorcykeln. Manöverprovet består av tre delar. Här beskriver vi momenten.
Manöverprovet på lågfart
Här är det viktigt att du sitter rätt och även jobbar rätt med blicken. Uppmärksamheten ska till stor del alltid vila långt fram och dit du ska.
Hastigheten styr du enbart med hjälp av kopplingen. Du får självklart bromsa om det skulle gå för fort men det viktiga är att hastigheten styrs med hjälp av kopplingen.
Här utmanas även du som förare att jobba med kroppen för att hålla balansen.
Manöverprovet på högfart
Här ska du ta dig igenom en serpentinbana med en undanmanöver och en vändning och sedan tillbaka. På tillbaka vägen ska du utföra en effektiv inbromsning med både fram och bakbroms i 50 km/h.
När du känner dig mer hemma med motorcykeln kan det vara läge för att jobba med högre farter. Ett tid är självklart att börja med en lägre tempo som man sedan jobbar upp. Titta långt fram och dit du ska och jobba mycket med kroppen för att enklare ta dig igenom banan.
Manöverprovet bromsning
Detta moment utförs i hastigheterna 70 km/h samt 90 km/h. Här ska du få motorcykeln att stanna på så kort sträcka som möjligt. Inbromsningen börjar vid en bestämd punkt.
Du bromsar effektivt med både frambroms men även bakbroms. Viktigt att inbromsningen sker kontrollerad.
Körning i trafik
Sista steget i det praktiska provet är körning i trafik. Kommunikationen mellan dig och din trafikinspektör sker via kom radio. Inget du behöver ha med dig. Det får man låna på plats av Trafikverket.
Uppkörningen pågår i ca 25 minuter och man försöker få med så många delar som möjligt. Du kan få följa anvisningar och du blir även dirigerad höger eller vänster. Inspektören sitter på en egen motorcykel bakom dig.
Skulle du behöva stöttning från ett proffs så rekommenderar vi er kontakta,